Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

guidem_na_blancu [2011/09/02 12:36] (aktuální)
Adam Voldán vytvořeno
Řádek 1: Řádek 1:
 +Guidem na  Mont Blancu\\
 +Nabíka vyrazit průvodcovat na Mont blanc přišla z ničeho nic. Ve čtvrtek večír mi zavolal kamarád a kolega, jestli bych místo něj nechtěl odjet zájezd pro CK Adventura. Času na rozmýšlení nebylo moc – odjezd byl z Prahy v pátek kolem osmé večer, neváhal jsem ani chvilku a okamžitě začal balit.\\
 +Naši klienti, kteří v Praze nastoupili do autobusu, patřili ke dvěma zájezdům. První byla skupina trekařů, které jsme v sobotu ráno vysadili nad Les Contamines Montjoie. Ti vyrazili na Tour de Mont blanc a celý týden jsme je neviděli. Druhá skupina, ve které bylo 11 klientů a 4 průvodci, pokračovala do nedalekého kempu, kde jsme se celý den zotavovali po náročné cestě autobusem. Nedaleko kempu je koupaliště,​ kurty na beach voleybal, lanové centrum a spousta dalších atrakcí. Místo je to jako stvořené k aktivnímu zevlování a přípravě na výkon.\\
 +Následující den kolem osmé hodiny ranní už vyrážíme na třídenní trip k ledovci Tre-la-tete na chatu Conscrits. Zde klienty čeká první seznámení s ledovcem, pohybem na mačkách a aklimatizační výstup na Domes de Miage (3670). Na chatu Conscrits je to od kempu přes 1800 výškových metrů, těm nejrychlejším z nás to trvalo méně než 6 hodin. Pak už jen večeře a načerpat síly na další den.\\
 +Snídáme už ve 4 ráno a poté se ihned přesunujeme k ledovci. Kolem 6:30 začíná instruktáž o použití maček, cepínů a navázání se na lano. Poté se vydáváme středem ledovce do sedla Miage. Cestou se necháváme unášet výhledy na Mont Blanc – náš budoucí cíl, a mírně znepokojovat pohledy do nitra ledovce Tre-la-tete. Některé trhliny jsou více než 50 metrů hluboké a rozmístěné tak nápaditě, že jsme donuceni několikrát traverzovat celý ledovec. Ze sedla pokračujeme vzdušným, sněhovým hřebínkem přez tři vrcholy Domes de Miage. Sestupujeme opačnou stranou, než ze které jsme přišli, přímo k chatě Conscrits kam přicházíme kolem šestnácté hodiny. \\
 +Následující den už pouze sestupujeme zpět do kempu, kde následuje regenerace po výstupu sestávající se především z červeného vína a baget.\\
 +Naše další kroky vedou už konečně do Chamonix. U lanovky dáváme krátký rozchod. Na vrcholu Aiguille du Midi taktéž. Většina z klientů tento čas využívá k dooblékání a přebalování. S ostatními průvodci jsme tohle zvládli už dole a využíváme čas na dopolední palačinku a kafe v místní restauraci. Poté už se přesunujeme do ledové jeskyně a odtud na chatu Cosmigues. Další den nás už čeká pokus o vrchol Mont Blancu, tak jdeme všichni hned po vynikající večeři spát.\\
 +Vrcholový den začíná už v jednu hodinu ráno bojem o snídani. Vzhledem k tomu, že v chatě je ještě asi 100 dalších lidí, především horských vůdců s klienty, je to docela hukot. Veškeré ranní pochutiny mizí rychleji, než je stačí personál chaty doplňovat. Kolem druhé hodiny ranní tvoříme před chatou 4 lanová družstva a následujeme řadu čelovek rychlejších horolezců. Do západní stěny Mont Blanc du Tacul stoupá nekonečný světélkující had.\\
 +Volíme rozvážné tempo, abychom naše klienty neuhnali už na začátku výstupu. V posledí třetině výstupu na Tacul bohužel spadl serak. Místo se těžko překonává a dost se tam zdržujeme spolu s ostatními horolezci. Někteří zde otáčejí, protože ledový vítr nám celou dobu dává co proto. Ta hodina zdržení nám později bude chybět. Po necelých dvou hodinách od dosažení hřebene se dostáváme pod vrcholový výšvih na Mont Maudit. Jedná se o zhruba stometrový ledový výšvih se sklonem 45°. Uprostřed je skalka a od shora až dolu jsou nataženy fixy. Jedná se o klíčové místo výstupu i sestupu. Zde nám jeden klient oznamuje, že už se bojí jít dál a s ozdobou našeho průvodcovského čtyřlístku - Zuzkou se otáčí zpět k chatě. My ostatní pokračujeme dál do sedla Brenva. Těsně před sedlem nás bohužel zahaluje mrak a další výstup je poznamenán bojem s větrem, námrazou a mlhou. \\
 +Ve 4500 metrech, v deset hodin dopoledne se otáčí další lanové družstvo. Jsou unavení, promrzlí a další postup by zpomalovali. Neustále je mlha, vítr s námi cloumá ze strany na stranu a na nás se tvoří místy až několik centimetrů námrazy.\\
 +Jedenáctou hodinu jsme měli stanovenou jako hraniční, v jedenáct jsme se měli otočit, ať jsme kde jsme. Nám, zbylým sedmi klientům a dvěma průvodcům zbývá necelá hodina na posledních 300 metrů výstupu, nasazujeme tedy ostřejší tempo. Šlapeme nahoru v bílé tmě, okolo nás není nic vidět, jen poryvy větru nás občas nutí udělat pár kroků stranou.\\
 +Přesně v 11:00 mi pípá alarm na hodinkách. Krčíme se ve větru v mírném svahu, nic nevidíme, výškoměry ukazují každý něco jiného. Podle toho prvního nám ještě asi 16 metrů zbývá, podle druhého už lezeme 30 metrů luftem. Najednou se trhá mrak a my koukáme na liduprázdný vrchol Mont Blancu necelých 5 metrů od nás. Jakoby z ničeho se vrchol najednou objevil jen pro nás, dovolil nám podívat se na chvíli do Itálie, udělat pár fotek a bezpečně odsud odejít. \\
 +Přesně v 11:03 opouštíme vrchol a o necelých 6 hodin později už sundáváme mačky před chatou. \\
 +Hore zdar,​\\ ​
 +Urboš.

Nahoru
guidem_na_blancu.txt · Poslední úprava: 2011/09/02 12:36 autor: Adam Voldán

CC Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International
chimeric.de = chi`s home Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0